Дизеловите автомобили са по-икономични от бензиновите. Това е един от добре познатите факти, особено по родните ширини, където един среден надник стига да напълним толкова гориво, че да изминем малко над 500 км. с колата си. Но какви са причините за това? Отговорът откриваме в AutoMedia.
Разковничето се крие в Закона за термодинамиката. Двата тима двигатели имат различен термодинамичен цикъл.
Френският физик Сади Карно дава името си на идеалния цикъл, изразяващ се в коефициента на полезно действие на даден двигател. Оказва се, че дизелът е средно 30% по-ефективен от бензина.
Възпламеняването на горивото в цилиндрите се извършва с помощта на компресия, което позволява коефициент между 12-16 за нафтата, докато бензинът може да достигне едва 8-12. Законът на термодинамиката показва, че по-високата степен на компресия води до по-ефективно изгаряне на горивото.
Отсъствието на дроселова клапа при повечето дизели също играе роля. Това намалява загубите при засмукване на въздух в цилиндрите. При бензина тя консумира енергия по време на работа и така губи от ефективността на горивната течност.
Самите горива също имат различни свойства. Бензинът има нужда от съотношение с въздуха от 11:1 до 18:1, докато дизелът гори при почти всяко едно съотношение. Това намалява разхода при движение на свободен ход. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което позволява развиването на по-висок въртящ момент.
Важно е да отбележим, че разходите цялостно за поддръжка на дизелов и бензинов двигател не се вземат предвид. Единствено отчитаме ефективността на горене на двата вида гориво, с които по традиция захранваме автомобилите си. На пазара има още газови и метанови приспособления, които са обект на съвсем друг материал.