Ден след като BMW показа своя iX3, Nissan представи своя електрически кросоувър Ariya. Може би обаче по-същественото времево сравнение е това с Leaf – десет години. Толкова трябваха на Nissan, за да подготви своя втори електрически модел след най-продаваната електрическа кола на света – Leaf.
В света на електромобилите десет години са цяла епоха. Инженерите на Nissan добре знаят това и са надарили Ariya с характеристики, на които може да завиди всеки собственик на Leaf – 394 к. с., 5,1 секунди до 100 км/ч и до 500 км с едно зареждане. Всъщност изброените данни се отнасят до две различни версии на Ariya. Ако искате максимална динамика ще трябва да се откажете от големия пробег, както и обратното. В таблицата са петте налични версии:
Модификация | Мощност | Въртящ момент | Пробег с едно зареждане |
Ariya 63 кВтч | 217 к. с. | 300 Нм | 360 км |
Ariya 87 кВтч | 242 к. с. | 300 Нм | 500 км |
Ariya 63 кВтч e-4orce | 278 к. с. | 560 Нм | 340 км |
Ariya 87 кВтч e-4orce | 305 к. с. | 600 Нм | 460 км |
Ariya 87 кВтч e-4orce Performance | 394 к. с. | 600 Нм | 400 км |
Не само мощността е несравнима с тази на Leaf. Зареждането също е много по-бързо. Но това е нормално. Leaf се появи в епоха, в която основните му конкуренти бяха Toyota Prius и разбирачите пред блока, според които електрическите коли никога няма да са масови. Днес Ariya се изправя срещу Tesla Model Y, BMW iX3, VW ID.4 и цяло стадо подобни. Идеята е не да замести Leaf, а да се позиционира над него – както по отношение на предлаганото пространство, така и на възможностите и цената.
Дизайнът е супер елегантен, много близък до този на концептуалния модел, но истинското японско внимание към детайла се вижда в интериора. Вижте само бутоните за климатика, които са скрити в таблото и прозират през него, когато колата е включена. Двата 12,3-инчови екрана също отговарят на най-добрите стандарти в класа.
Ariya стъпва на нова платформа, която ще се използва от електрическите модели на Nissan и Renault занапред. Както видяхте от таблицата, налице са два размера батерии (и двете с водно охлаждане), като Nissan споменава използваемия капацитет, а не общия обем, както правят останалите производители. Версиите e-4orce предлагат двойно предаване. Всички версии поддържат зареждане с до 130 кВт, което – поне към днешна дата – е два пъти и половина по-мощно от най-мощните зарядни в България.
Защо компанията влага толкова усилия в електрически SUV? Защото смята, че този модел може да помогне да се измъкне от кризата, в която през последните месеци затъна не само Nissan, но и цялата индустрия.