Дубайският шоколад: oт мания до световен феномен

дубайски шоколад Интересно

Ако досега не сте чували за дубайски шоколад, вероятно или нямате профил в социалните мрежи, или съзнателно избягвате медийния поток. В последните месеци това сладко изкушение излезе далеч отвъд границите на временно явление в платформи като Instagram и TikTok. То завладя световния пазар, превръщайки се в културен и кулинарен феномен.

Въпреки че оригиналният продукт е достъпен само в Дубай, шоколадовите барчета със зелен пълнеж от шамфъстък и кадаиф вдъхновиха множество производители по света да създадат свои версии. Целта е ясна – бърза печалба от масовото желание на потребителите да опитат „дубайския шоколад“.

Популярността на този шоколад е толкова голяма, че стимулира и туристическата индустрия. Най-големите фенове на сладките изкушения дори предприемат пътувания до Дубай само за да вкусят оригиналния деликатес, отбелязва TimeOut.

Шоколадът с шамфъстък вече е втората по популярност причина за пътуване в годишно проучване на Expedia. Цели 17% от анкетираните посочват, че са готови да посетят емирството именно заради това лакомство, което се превърна в културна икона. Дори шейх Хамдан бин Мохамед Ал Мактум го получи като подарък с личната си емблема върху опаковката.

Началото на шоколадовата история

Историята на дубайския шоколад започва през 2021 г. с основаването на FIX Dessert Chocolatier. Негов създател е 38-годишната Сара Хамуда, британско-египетска емигрантка, която живее в Дубай. Вдъхновена от жаждата си за сладко по време на бременността, тя решава да създаде нещо уникално, различно от стандартния шоколад.

Всяко парче шоколад се изработва ръчно, като върху блокчетата се рисуват различни мотиви. „Влагаме много усилия, внимание и любов в нашите барчета“, споделя Сара пред CNN. Тя допълва, че продуктът не е просто шоколад – това е истинско изживяване.

С ограничените си наличности и изключителното внимание към детайла, продуктите на FIX Dessert стават изключително желани и ценени.

От шест поръчки на ден до 100 за минута

Днес, три години по-късно, FIX Dessert все още няма нито физически магазин, нито онлайн платформа за продажби. Шоколадите могат да бъдат поръчани единствено чрез приложението Deliveroo. Продажбите започват всеки ден в 17:00 ч., като 200-грамовите блокчета струват 20 долара. Поръчките обаче са ограничени до 500 на ден и обикновено се разпродават за броени минути.

Сара описва нарастващата популярност на марката като „нереална“. Дневните поръчки на шоколад са скочили от шест на ден до 100 в рамките на минута.

„Не съм си представяла, че това ще достигне такива мащаби“, споделя Сара. Тя получава съобщения и видеа от доволни клиенти по целия свят – от Канада до Аржентина.

Каква е тайната?

„Поддържането на високо качество и използването на първокласни съставки е наш приоритет“, обяснява Сара. Уникалната форма на барчетата и впечатляващият пълнеж правят шоколадите разпознаваеми. Комбинацията от солено и сладко, както и хрупкавата текстура, предлагат незабравимо изживяване.

Съставките са вдъхновени от близкоизточната кухня – от фурми до традиционния арабски десерт кадаиф. Освен това, продуктите включват и популярни западни елементи, като бял шоколад с Лотус бисквитки или млечен шоколад с фъдж Nutella и мюсли.

Всеки дизайн върху шоколада първо се рисува ръчно, след което върху него се нанася разтопен шоколад. След изсъхване формата се запълва с пълнеж и се завършва с фин слой млечен шоколад.

Шоколадовата треска в Европа

Манията по дубайския шоколад достигна и Европа. В Аахен, Германия, миналата седмица стотици хора, въоръжени с къмпинг столове и чадъри, чакаха часове наред пред магазин на швейцарския гигант Lindt. Причината? Нов продукт, вдъхновен от дубайския шоколад, съдържащ крем от кадаиф и шамфъстък.

Lindt пуснаха ограничен брой от новия си шоколад, опитвайки се да покажат, че близо 180-годишната компания може да се конкурира с новия хит, произлизащ от Дубай. Подобни кампании стартираха и в Швейцария, като целта е продуктът да привлече вкусовете на нови пазари извън Европа.

TikTok: Катализатор на популярността

Популярността на дубайския шоколад избухна след видео в TikTok на 19 декември 2023 г. Инфлуенсърката Мария Вехера публикува клип, в който опитва различни вкусове на Fix Dessert Chocolatier. Клипът събра над 74 милиона гледания, а звукът от хрупкавия пълнеж стана тема на разговор в интернет.

Бъдещето на дубайския шоколад

Сара Хамуда намеква, че Fix Dessert Chocolatier има планове за глобално разширение. „Това е само началото за нас“, споделя тя. С тези думи, дубайският шоколад се готви да завладее още повече пазари и сърца по целия свят.

Мъжката зона